جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۸۹۱۸
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: آئین نکوداشت سید کوچک هاشمی زاده پژوهشگر برتر شهرستان دشتی در زمینه لغت شناسی برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، رئیس دانشگاه فرهنگیان بوشهر در این آیین گفت:  بوشهر استانی زرخیز است با پتانسیل‌های بالا در حوزه علوم انسانی، علم، ادب، فرهنگ، هنر و تاریخ سرآمد است. 

 رضا درویشی افزود: شهرستان دشتی دیار بزرگ‌مردان حوزه علم، ادب و فرهنگ است و معرفی این افراد برجسته و شاخص رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است و این آیین نکوداشت در همین راستا برگزار شده است. 

یک پژوهشگر متون فارسی نیز گفت: استاد هاشمی‌زاده مردی دانشور و مهربان، بینشور و خرمند است که در نهایت فروتنی، بزرگ و بزرگوار بوده و مردی سخت خلیق و علیم است. 

سید حجت‌الحق حسینی افزود: فروتنی دانامرد دشتی، خبرآوری از جوشش چشمه‌های حکمت دارد و بزرگ‌منشی ایشان، پویش جویباران رحمت است. 

وی یادآورشد: اگرچه نام این مرد بزرگ سید کوچک است اما کم سخن و گزیده‌گو، دقیق و عمیق است و ژرف‌اندیشی عجیبی در اندیشیدن و بازگوکردن دارد و بازنوشت این صفات خود برترین دلیل بر "بزرگی" او چونان اجداد طاهرینش (سلام الله علیهم اجمعین) است. 

وی ادامه داد: کتاب‌های مرجع فرهنگ‌نامه و دائره‌المعارف‌های گوناگون در بوستان کتابخانه شخصی او، خانه را گلستان و جانش را بهارستان کرده است. 

  حسینی تصریح کرد: کار بزرگ سید کوچک، کاری مهم و دقیق است و آن پژوهنده مرد میزبان واژه‌ها، راه را رفته و از غواصی در اقیانوس زبان و فرهنگ فارسی، دستاوردش را از صدف گویش‌وران دشتی، مرواریدهایی درخشان و رخشنده ارائه کرده است. 

وی عنوان کرد: با آنکه به ظاهر مرد فرهنگی بازنشسته‌ای است که سالیان دراز دامن به آموزش زبان و ادبیات انگلیسی پرداخته اما آگاهی‌های بسیار زیاد او از تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر جنوب ایران، حیرت‌انگیز است و تاریخ اسلام را زیبا می‌ داند و در ادب فارسی و ادبیات عرب به خوبی خبرگی دارد و سرانجام در شناخت واژگان و ریشه‌شناسی لغات دانشمندی ریزبین و تیزبین است. 

 حسینی بیان کرد:  زبان حامل فرهنگ و محمول ادراک و احساس است و باور چنین نگرشی ضرورت فرهنگ‌پروری و اندیشه‌سازی است و زبان در جغرافیای فرهنگی، عامل همگرایی و بالندگی انسانی و سازندگی جمعی است. 

 حسینی اظهارداشت: کتاب همنشین واژه‌ها که زمانه و زندگی استاد سید کوچک هاشمی‌زاده را شرح داده  نمونه اول تاریخ شفاهی است و این  روشی برای تاریخ نگاری از تجربیات انسان‌های موفق و اثرگذار اجتماعی است. 

وی با بیان اینکه استاد از هر جلد لغت‌ نامه دهخدا ۲۰ تا ۴۰ واژه را تصحیح کرده که این نشان از دقت و ژرف‌بینی او داشته است، افزود: هاشمی‌زاده یک کار عظیم ملی دارند که به تمام فارس زبانان ایران، فارس زبانان افغانستان و فارس زبانان تاجیکستان خدمت خواهد کرد و آن ۶۰ جلد فرهنگ لغات متشابه فارسی است که باید مورد اهتمام در چاپ قرار گیرد. 

لغت‌شناس برجسته جنوب کشور نیز گفت: من از پنج سالگی به مکتب رفتم و خواندن و نوشتن را آغاز کزدم و به واسطه تعدادی کتاب قدیمی در کتابخانه پدر، از همان سال‌های ابتدایی زندگی خود به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند شدم.

سیدکوچک هاشمی‌زاده اظهار کرد: بچه که بودم پدرم مقداری پول به من داد و در آن زمان آقایی کتاب را در بقچه می‌گذاشت و می‌فروخت و من اولین کتاب خود را که هنوز یاد دارم با عنوان ناسخ التواریخ در همان سن پایین خریدم.

وی افزود: توجه به کتاب باید از سن پایین در فرد نهادینه شود تا در آینده شاهد شکوفایی و ثمر دادن آن باشیم.

هاشمی‌زاده  بیان کرد: دو اثر به نام‌های "بنیادهای دستور گویش دشتی" و "فرهنگ گویش واژگان دشتی" چاپ کرده‌ام و  خوشحالم که خدمت کوچکی به جامعه علمی کرده ام.

پخش کلیپ از استاد هاشمی‌زاده، اجرای موسیقی زنده سنتی، شعرخوانی مازیار اسدی، علی هوشمند، احمد منصوری‌نسب و سیده محبوبه هاشمی‌زاده و تقدیر از خانواده استاد هاشمی‌زاده دیگر برنامه‌های این آیین بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر